Hoe kan theater de school bewegen?

Wanneer: 6 maart, 09:00 – 15:00 uur
Waar:
Libanon Lyceum | Ramlehweg 6, Rotterdam
Voor wie:
254 4e jaars HAVO & VWO 
Centrale vraag: 
Hoe kan theater de school bewegen

Partners: 17 leerlingen, MAAS theater, Theater Rotterdam, Jeugdtheater Hofplein

Op 6 maart beweegt theater het Libanon Lyceum. Een bruisende dag waar de leerlingen zich onderdompelen in 14 ateliers met alle elementen van theater en dé 3 theaters van de stad. We starten de dag met een prikkelende performance van Joey Schrauwen en Nick Livramento Silva, en stellen de leerlingen hun eigen poster samen met hun ideeën over cultuurverschillen.

MAAS theater en dans maakt met FEEST in 4 ateliers;
Maas theater en dans is er voor jonge mensen, fysiek, fantasievol en uitgesproken in alles. Voor WIRED is Maas in gesprek gegaan met Anne, Nanko, Nino, Maud, Marieke en Meike. Samen zetten ze een atelier neer waarin de leerling de Maas-manier van theatermaken leert kennen. Als uitgangspunt hierbij nemen we de voorstelling FEEST – een woeste theatersoap. Tijdens FEEST neemt een groep jonge mensen het Maaspodium over. “Waarom mogen wij hier niet wonen, kunst maken en grappen? Wij hebben onze eigen dromen, ideeën en handeltjes. Wij zijn boos en zijn er trots op.”

Theater Rotterdam start met 4 collectieven;
Theater Rotterdam maakt theater, toont theater en leidt de nieuwste generatie makers op. Op 6 maart start Theater Rotterdam samen met Rosa, Liz, Ember, Jan, Noortje, TianLe en de leerlingen in no time 4 collectieven. De leden van het collectief bepalen hoe het collectief heet, waar het voor staat en hoe het werkt. Welke skills kan een ieder inzetten? En hoe verhouden de makers, schrijvers, performers, vormgevers, belichters en producenten zich tot elkaar?  Elk collectief maakt in enkele uren een eigen statement en performance kunstwerk.

Jeugdtheater Hofplein verbeeldt samen verhalen;
Jeugdtheater Hofplein maakt theater mét jongeren vóór jongeren vanuit een thema, een theatertekst, maar ook vanuit muziek, beweging, dans of beeldende kunst. Samen met Eleana, Alen, Kenza, Sarah en Timo geven ze vorm aan 4 ateliers vanuit het thema diversiteit. Op 6 maart gaan de leerlingen met vier theatermakers aan de slag vanuit verschillende disciplines (theater, dans, interdisciplinair, tekst). Als inspiratiebron wordt geput uit de verhalen van leerlingen en de tentoonstelling “Change de system” van Museum Boijmans van Beuningen.

Maak een aftermovie met Digital Playground;
In een atelier van Digital Playground gaan de leerlingen aan de slag met het maken van een aftermovie en vangen de sfeer van de dag. Op 6 maart beweegt theater de school en de leerlingen gaat dit zelf vastleggen met een Ipad en monteren een kort filmpje op muziek.

Spelen met licht en beeld;
Eén van de ruimten van de school wordt een spannend decor met licht door het atelier van Co2RO. De leerlingen maken een animatie op overheadprojectoren met lucht, olie, verf, glas en papier en vertellen zo een verhaal met licht.