WIRED Theater Libanon Lyceum – Verslag 6 maart 2018

Rennende reporters, aspirant filmers, afgeplakte ramen, kostuums van plastic, statements, kartonnen hoofddeksels, poster ontwerpen en overal helpende handen! Op 6 maart maken 254 leerlingen niet enkel kennis met theater maar worden ze ook uitgedaagd om eigen ideeën te formuleren en om te zetten naar een performance. Voor de meeste jongeren is dit een theatrale vuurdoop en dat is best spannend

De dag opent met een op maat gemaakte performance in spel en breakdance van acteurs Joey Schrauwen & Nick Livramento Silva, over het gezamenlijk gekozen thema ‘verschillen’.

“Het was een beetje zoeken in het begin maar wat mooi om te zien hoe de leerlingen loskwamen” – Joey Schrauwen

De leerlingen gaan ook in gesprek met elkaar over ‘verschillen’. Dit gebeurt vanuit bepaalde thema’s zoals; eten, feest, begroeting, mode en huisinrichting. Maar ook onderwerpen als media,‘fake’-nieuws en traditie worden besproken. Ze schrijven hun statements op A5-kaarten en maken gezamenlijk A2 posters, die ’s middags in de school worden opgehangen, zodat iedereen de resultaten terug kan zien.

“Het thema is diversiteit, ik zie al hoe andere leerlingen de posters hebben ingevuld met muziek, dans en eten” – leerling

Er zijn 14 ateliers ingericht, waar de leerlingen zich van tevoren voor kunnen inschrijven, onder leiding van Jeugdtheater Hofplein, Maastheater, Theater Rotterdam en Digital Playground. Om ongeveer 10.30 zijn sommige leerlingen druk bezig met acrobatische sprongen, tenminste dat leek zo, in werkelijkheid krijgen ze een workshop ‘vechten in de film’, zonder dat iemand echt geraakt of gewond wordt!

In een volgend lokaal zijn ze in groepjes van 5 druk aan het brainstormen over thema’s zoals armoede, ongelijkheid en honger op de wereld. Anderen komen binnen met enorme lading toiletpapier en in de klas ernaast verzamelt een andere groep een rij prullenbakken, lokalen krijgen een compleet nieuwe inrichting! 

“Jullie hebben je eigen manifest geschreven over hoe jullie denken dat de wereld beter kan worden en daar hebben jullie theater van gemaakt” – Jasper Vaillant  – Theater Rotterdam 

Een etage hoger gaan studenten onder leiding van de theaters aan de slag met het thema onzekerheid; ze bespreken het thema in groepjes en oefenen een performance die ze beurtelings aan elkaar laten zien. De schaamte moest bij sommige van hen overwonnen worden maar uiteindelijk hebben alle groepen een performance om te presenteren.

 “Als ik ga vertellen, dan moet het licht aan” – leerling

In het lokaal ernaast gaat het over het thema ongelijkheid en de groepjes aan de andere kant van de hal spreken met elkaar over pesten en groepsgedrag. Er wordt gebruik gemaakt van diverse props om de verhalen van de leerlingen kracht bij te zetten. Het proces is vandaag nog belangrijker dan het resultaat.

In de kelder wordt geëxperimenteerd met licht en geluid; onder begeleiding van kunstenaar Marco Broeders maken de leerlingen met inkt en collage materiaal een soort vloeistof dia’s op transparante bordjes, die geprojecteerd worden in de donkere gewelfde ruimte, met een fantastisch effect! 

“De eerste uitprobeersels waren nog een beetje aarzelend maar nu begint het echt vorm te krijgen” – Marco Broeders

Het atelier ‘aftermovie’ door Digital Playground begint met een introductie aan de leerlingen uit deze groep zodat zij gedurende het programma bij alle andere ateliers kunnen filmen op iPads. Aan het einde van de middag monteren zij een ‘aftermovie’ van korte sfeerimpressies op muziek.

“We zijn al sinds vanochtend aan het filmen voor de aftermovie, in het donker is het best moeilijk om goede beelden te maken maar we hebben al heel veel gefilmd.” – leerling

Om kwart over 2 mogen de leerlingen bij elkaar gaan kijken; de 1e en 2e etage en de kelder van het Libanon Lyceum zijn tijdelijk omgetoverd tot een festivalterrein. Leerlingen lopen snel en de gangen door van lokaal tot lokaal om niks van hun klasgenoten te missen, het is een gezellig en rumoerig einde van een intensieve maar vooral inspirerende dag! 

“Ik zie toch heel veel gebeuren met mijn leerlingen binnen die paar uur, erg indrukwekkend om te zien” – docent

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *